Vizitka – vtedy a dnes

Autor: Matúš Eduard Novák | 7.8.2015 o 2:01 | (upravené 9.8.2015 o 1:04) Karma článku: 1,82 | Prečítané:  373x

Vizitky sú karty, ktoré obsahujú informácie o firme alebo o samotnom podnikateľovi. Rozdávajú sa zvyčajne pri formálnom predstavovaní, ako prostriedok na lepšie zapamätanie prípadných obchodných partnerov.

Vizitky, tak ako ich poznáme, vznikli spojením tzv. návštevných kartičiek a obchodných kartičiek.
Práve návštevné kartičky (tzv. navštívenky) boli prvými predchodcami vizitiek. Prvýkrát sa použili v Číne asi v 15. storočí. Ako aj v celej Európe aj na území Slovenska sa začali používať vizitky až o dve storočia neskôr. Výroba vizitiek v Bratislave síce nie je konkrétne známa, ale môžeme predpokladať podobné dátumy ako v celej Európe. Slúžili na to aby oznámili návštevu – slávnostný príchod významných hostí. Posielali sa prostredníctvom sluhov. Práve v Bratislave a vo Viedni bolo sústredených veľa majetných ľudí, ktorý organizovali rôzne podujatia a ľudí pozývali vďaka týmto navštívenkám, preto je aj pravdepodobné, že sa tu aj niekde vyrábali vo väčších množstvách. Vizitky sa stali nástrojom etikety, a predstavovali vysoké postavenie a sofistikované správanie. Medzi ľuďmi z pracujúcej triedy alebo ľuďmi z dedín boli vizitky veľmi zriedkavé.
Trade cards (obchodné vizitky) sa stali populárnymi začiatkom 17. storočia v Londýne. Tieto vizitky slúžili na propagáciu a reklamu, tiež aj ako mapy ukazujúce ľuďom miesta, kde sa nachádzajú obchodníci, keďže v tom čase neexistovali žiadne označenia budov alebo ulíc číslami. Preto si začínali tlačiť vlastné business cards – teda dnešné vizitky.

Vizitky sú dnes bežnou súčasťou podnikania aj samotného podnikateľa, ktorý pomocou nich propaguje seba a svoju firmu. Sú relatívne lacné a malé, ktoré majú nesmiernu psychologickú hodnotu. Povedzme si predsa kto u nás zanechá lepší dojem? Človek, ktorý príde síce upravený s nejakým plánom do budúcna, ale bez konkrétnej predstavy v podnikaní, chaose či o kontakte na neho, napísanom na papieriku alebo človek čo príde, porozpráva sa a podá vizitku. Predsa len človek s vizitkou pôsobí serióznejšie a dôveryhodnejšie, pretože je predpoklad, že vie čo chce a ide si za tým a prípravy u neho na projekt už začali. Je to nenásilná forma propagácie, efektívny a veľmi lacný marketingový nástroj, zákazníkovi vizitka zostane a môže sa k nej kedykoľvek vrátiť (na rozdiel od iných foriem reklamy), kvalitnú vizitku si zákazník zapamätá. Tak teda práve vizitky by mali byť jednou z prvých vecí čo si začínajúci podnikatelia dajú spraviť. Vlastniť vizitku, ktorá prezentuje jeho meno alebo meno firmy je skutočnosť, ktorá značne posilňuje ego a sebavedomie človeka, čo niekedy nemusí byť na škodu.

Čo by sa malo na vizitkách nachádzať?

  • Na osobných vizitkách má byť meno a priezvisko (aj s titulmi), domáca adresa, prípadne číslo telefónu, e-mail.
  • Služobné vizitky musia obsahovať meno a priezvisko (aj s titulmi), funkciu, názov, adresu firmy a číslo telefónu.

Odovzdávanie vizitky musí byť zdvorilé a vyjadrovať úctu k danému človeku. Ak vizitku prijímame mali by sme si ju prezrieť a poďakovať za ňu. Porušenie týchto pravidiel sa berie ako hrubé porušenie spoločenskej etikety. Bohužiaľ v reálnom svete veľa ľudí o týchto pravidlách ani nevie.

Dnes sú už na  výber rôzne druhy papiera – lesklý, matný, s vyššou gramážou, nižšou a podobne. Od typu papiera sa, samozrejme, odvíja aj cena vizitky. Treba si vybrať papier, na ktorom najlepšie vynikne text a samotná potlač. Môžu sa použiť rôzne materiály na ich výrobu – plast, drevo a pod. Tlačiarne a grafické štúdia ponúkajú aj vopred pripravené šablóny, ktoré sa vám ale páčiť nemusia, preto je tu možnosť vytvorenia vlastného dizajnu alebo si rovno priniesť vlastný grafický návrh.

Taktiež novinkou môžu byť tiež tzv. QR kódy, ktoré sa na vizitky používajú už dosť často. Stačí mať smartphone či tablet, ktorý kód načíta a pošle nás automaticky na webovú stránku podnikateľa či spoločnosti. Je to momentálne jeden z najmodernejších a podľa môjho názoru aj skvelý spôsob dať svoj kontakt prípadnému obchodnému partnerovi a tým aj spropagovať svoju webovú stránku spoločnosti.

Pár zaujímavých obrázkov a hlavne netradičných vizitiek.

Vizitka s QR kódom Vizitka s QR kódom

Ďakujem. Ak sa Vám článok páčil a dočítali ste si ho až do konca neváhajte mi zvýšiť karmu, prípadne lajk alebo napísať komentár. Budem vďačný za Vašu spätnú väzbu :-).

Odkazy na stránky s vizitkami:

http://hvprint.sk/produkty/vizitky/
Facebook
http://hvprint.sk/

Zdroje:  https://sk.wikipedia.org/wiki/Vizitka - ktorá mi výrazne pomohla a svoje skromné poznatky a myšlienky o vizitkách.

Obrázky nájdené a stiahnuté z www.google.sk

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?